الجمعة، 27 نوفمبر 2009

مـــــــواطن طهقــــــــــــــان

مـــــــواطن طهقــــــــــــــان


أنا أسمى مواطــــــن أسير مصري التعبـــــان


طــــالب وعندي أُختين بنات وتلات صبيــــان


ماشى مع أربع بنــــات وبحب بنت الجيــــران


أبوها عايــــــز شقـة وشبكة ومهر وفســـتان


حاولت أشتغل وأصرف بـــــدل ما أنا تالفــان


أبويا قـــــالى هتروح تشتغل فين يا فاســدان


لا شهادة ولا واســـــطة ولا إنت من الأعيـان


قلتله هشتغل بمجهـودى زى أى واحد غلبـان


زى ما كـنت بشوف فى الأفلام أيــام زمــــان


نزلت لابس كاجـــــوال ورابط حـــزام الأمــان


و على أول سوبر ماركــــت بالعــــربى دكـان


ضربت واحد شيبسى بالجبنة وعلبة دخــــان


ورحت لشركة بتصدر بقـر وجاموس وخرفان


قلت عايــــز اشتغل عندكـــم دة لو فى الإ مكان


قالوا فــــوت علينا بكــرة وهات كارت ضمـــان


وفاتت سنة وأنا لســـة بحـــب بنت عــم سمعان


وبقالها كــام يــوم بتزن وتقولى كتروا العرسان


قلت لأبوها أتجوز بنتك وخليـــك جنــتل مــان


طردنى بالـذوق وقالى: إنت بتستهبل يا حيـوان


وهو أنا عشان دخلـــت من الباب أبقى غلطــان؟


خلينى بقى قاعـد على قهوة عـم إبراهيم النعسان


ويبقى عـــدانى العيب ولا أنا بستهبل يا جدعــان؟


ليست هناك تعليقات: